ΠολιτισμόςΠρωτοσέλιδα

“Sleepover-διανυκτέρευση” – Επιμορφωτικό σεμινάριο του ΚΕΠΕΑ Φιλίππων

«Κι αν βρεθείτε μια νύχτα, Ιούνη μήνα, στους Φιλίππους, ακολουθήστε τα πέτρινα μονοπάτια του χρόνου, τι έχουν να σας αφηγηθούν;»

Πασχαλίδης Πρότυπες Κατασκευές
Το ΚΕΠΕΑ Φιλίππων στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Β Κύκλος)» του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διοργανώνει σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας – Θάσου, επιμορφωτικό σεμινάριο με τίτλο «Κι αν βρεθείτε μια νύχτα, Ιούνη μήνα, στους Φιλίππους, ακολουθήστε τα πέτρινα μονοπάτια του χρόνου, τι έχουν να σας αφηγηθούν;» Την Παρασκευή 10 Ιουνίου και Σάββατο 11 Ιουνίου 2022, με “διανυκτέρευση-sleepover” στον αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων.

Φιλοσοφία και στόχοι: Ο θεσμός «sleepover-διανυκτέρευση σε ένα μουσείο» είναι πολύ διαδεδομένος παγκοσμίως και αφορά μαθητικούς πληθυσμούς, αλλά και μεμονωμένους επισκέπτες, παιδιά και ενήλικες.
Μεγάλα και σημαντικά μουσεία και χώροι πολιτισμού σε όλο τον κόσμο, εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον διοργανώνουν νύχτες όπου οι επισκέπτες μπορούν να περιηγηθούν τους χώρους κατά τη διάρκεια της νύχτας, αλλά και να κοιμηθούν κοντά στα εκθέματα. Παραδείγματα είναι: το Αμερικανικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στη Νέα Υόρκη, η Ακαδημία Επιστημών – Ενυδρείο στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια, ο Ζωολογικός Κήπος – Πάρκο Σαφάρι του Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, το Βρετανικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Λονδίνο, το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Λονδίνο. Αλλά και στον Ελλαδικό χώρο, το Μουσείο Κυκλαδικής τέχνης στην Αθήνα, το αρχαιολογικό μουσείο Θεσσαλονίκης μαζί με διάφορα άλλα μουσεία της Θεσσαλονίκης, το αρχαιολογικό μουσείο των Πατρών κ.α.

Η UNESCO αγκαλιάζει αυτή τη δράση θεσπίζοντας Ευρωπαϊκή Βραδιά Μουσείων.

Η ευρεία συζήτηση που γίνεται σήμερα στο χώρο της Εκπαίδευσης για τις «μετα-ανθρώπινες» (posthuman) παιδαγωγικές, αφορά και τις μουσειοπαιδαγωγικές εφαρμογές και επιβάλλει την επανεξέταση των μεθόδων των ερμηνευτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μνημεία και αρχαιολογικούς ή ιστορικούς χώρους.

Το ενδιαφέρον για μια πιο λεπτομερειακή μελέτη των μουσείων που εμπεριέχουν και αναδεικνύουν τις διάφορες παραμέτρους του τοπίου θέτει στο προσκήνιο τον μουσειοπαιδαγωγικό προβληματισμό.

Η εκτός των πλαισίων της σχολικής αίθουσας μάθηση και η αξιοποίηση όλων των χώρων που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά εκπαιδευτικά και μαθησιακά εργαλεία για την ενίσχυση της βιωματικής και εμπειρικής μάθησης – όπως οι αρχαιολογικοί χώροι ως υπαίθρια μουσεία, αλλά και πάσης φύσεως ιστορικοί χώροι και τοπία – αποτελούν σημαντικό στοιχείο για την επίτευξη της περιβαλλοντικής-πολιτικής αγωγής των μαθητών, και συνιστούν θεμελιώδη άξονα της φιλοσοφίας της.

Οι ερευνητές των σύγχρονων (posthuman) παιδαγωγικών, υποστηρίζουν ότι για να επιτευχθεί μια ριζική αλλαγή της αντιληπτής δυαδικής προσέγγισης ανθρώπου -περιβάλλοντος, αλλαγή που απαιτείται ως απάντηση στην εποχή της πολυπλοκότητας που διανύουμε, είναι απαραίτητο στα εκπαιδευτικά προγράμματα βιωματικών δραστηριοτήτων (lived curricula) να υπάρχει άνοιγμα για ελεύθερες απρογραμμάτιστες και συναισθηματικές «πέρα-από-το-ανθρώπινο» (more-than-human) παιδαγωγικές συναντήσεις, παράλληλα με την κύρια εργασία που περιλαμβάνει η δραστηριότητα.

Στην περιβαλλοντική εκπαίδευση που είναι βασισμένη και ανταποκρινόμενη στον τόπο (“place-responsive”), οι συναντήσεις αυτές ως «ενδοδράσεις» ή «εμπλοκές», όροι που σε αντίθεση με τις «διαδράσεις» δεν προϋποθέτουν διαχωρισμό μεταξύ δύο σωμάτων, μπορούν να επιτρέψουν μορφές «συλλογικής σκέψης» με τον «πέρα-από-το-ανθρώπινο κόσμο», που προσανατολίζονται προς διεργασίες και ροές αντί για δομές και σταθερές μορφές.

Πρόκειται για – προγραμματισμένες ή μη – ‘συναντήσεις’ που προκαλούν, κινητοποιούν και μορφοποιούν τη μάθηση με μη αναμενόμενους τρόπους και οι οποίες μπορούν να λειτουργήσουν ως συγκινησιακά δυνατές εμπειρίες ανάμεσα στα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς, τον τόπο με όλα τα στοιχεία του (τα άλλα όντα και τις διάφορες υλικότητες), διευρύνοντας τη φαντασία των παιδιών και ανοίγοντας νέους δρόμους στη διδασκαλία και τη μάθηση.

Στο πλαίσιο αυτής της καινοτομίας, το ΚΕΠΕΑ Φιλίππων διοργανώνει, σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων, μια εκπαιδευτική βραδιά με διανυκτέρευση στον Αρχαιολογικό Χώρο των Φιλίππων. Η δράση θα απευθύνεται σε 32 εκπαιδευτικούς:

  • 2 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και 2 εκπαιδευτικοί Β/θμιας από κάθε Δ/νση Εκπ/σης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (σύνολο 20).
  • 3 εκπαιδευτικοί Α/θμιας και 3 εκπαιδευτικοί Β/θμιας από κάθε Δ/νση Εκπ/σης Θεσσαλονίκης (σύνολο 12).

Θα περιλαμβάνει ξενάγηση/περιήγηση στο χώρο, παιχνίδια ανακάλυψης, θεατρικό αυτοσχεδιασμό, ομιλία του καθηγητή κου Αλέξανδρου Γεωργόπουλου με θέμα τη σύνδεση των αρχαιολογικών χώρων με την εκπαίδευση για την αειφορία.

Για τη διανυκτέρευση των συμμετεχόντων έχουν παραχωρηθεί από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Καβάλας τα παρασκήνια νοτιοδυτικά του αρχαίου θεάτρου καθώς και μία μεγάλη σκηνή από τον Ορειβατικό Σύλλογο Καβάλας.

Στόχος είναι η προώθηση μιας «μετα-ανθρώπινης» (post-humanist) οπτικής στην εκπαίδευση, μελετώντας την παιδαγωγική αξία τέτοιου τύπου προσεγγίσεων που μπορούν να επιφέρουν καινοτόμες και εναλλακτικές προοπτικές στη διδασκαλία, τη μάθηση, το είναι και το γίγνεσθαι μέσα στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και τη Μουσειοπαιδαγωγική.

Απώτερος στόχος είναι να δημιουργηθεί μια κοινότητα παιδαγωγών που θα μοιράζονται σκέψεις, πρακτικές και προβληματισμούς, και ενδεχομένως να συνεισφέρουν στην περαιτέρω διάχυση της φιλοσοφίας και πράξης αυτών των παιδαγωγικών προσεγγίσεων.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ

Παρασκευή 10/06/2022

18.00 Προσέλευση στον αρχαιολογικό χώρο Φιλίππων

18.00-18.15 Καλωσόρισμα

18.15-19.15 Περιήγηση – ξενάγηση – γνωριμία με τον χώρο

19.15-20.15 «Ιστοριογραμμή»

Δίνεται σε κάθε ομάδα μια διαφορετική καρτέλα στην οποία αναγράφεται μια σημαντική ιστορική ημερομηνία (π.χ. 42 π.Χ.: μάχη των Φιλίππων) για την εξέλιξη της πόλης των Φιλίππων. Στην κάρτα περιγράφεται περιληπτικά το γεγονός και αναλύονται οι κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές διαστάσεις κάτω από τις οποίες συνέβη. Οι ομάδες τοποθετούνται (με την ακριβή σειρά βάσει της ημερομηνίας του ιστορικού γεγονότος) πάνω στη γραμμή (σκοινί) του χρόνου και αποδίδουν το γεγονός θεατρικά, με αφήγηση ή αναπαράσταση.

Ανάδειξη της σκηνής της ιστορίας σε συγκεκριμένο χρόνο και τόπο, συνδέοντας περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές οι οποίες ήταν προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες του φυσικού, κοινωνικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.

Θέση: Αρχαίο Θέατρο

20.15-20.30 Διάλειμμα

20.30-21.15 «Ω! Θεά Τύχη»

Κάθε ομάδα ζητά από τη θεά κάτι που σχετίζεται με τα κρίσιμα ανθρωπιστικά ή οικολογικά ζητήματα της εποχής μας. Ετοιμάζει ένα παρακλητικό κείμενο ζητώντας την εύνοια της τύχης, με γνώμονα την αειφορία. Γίνεται χρήση των τεχνικών της δημιουργικής γραφής και του θεατρικού αυτοσχεδιασμού.

Θέση: Στο άγαλμα της Θεάς Τύχης, δίπλα στα ίχνη της Κουρίας.

21.15-22.30 «Πολίτης στο Δημόσιο Βήμα»

Ομιλία κου Αλέξανδρου Γεωργόπουλου, Ομότιμου καθηγητή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Τίτλος: «Η Δημοκρατία και ο χρόνος -Σύνδεση με την Π.Ε.»

Θέση: Στο Βήμα, στο Forum.

22.30-23.30 Συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και ιδεών.

Σάββατο 11/06/2022

8.30-12.30 Ανάβαση στην Ακρόπολη.
Στάση.

Αφήγηση κειμένων και απαγγελία ποιημάτων που παρήχθησαν από εκπαιδευτικούς κατά την υλοποίηση επιμορφωτικού σεμιναρίου του ΚΠΕ Φιλίππων με τίτλο «Ιστορίες ανείπωτες, λαλούντα μνημεία. Δημιουργική γραφή για το μακρύ χρόνο των Φιλίππων».

Ακολουθεί εργαστήριο δημιουργικής έκφρασης.

12.30 Λήξη σεμιναρίου.

Ετικέτες


Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Accept privacy policy

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Close